Milyen tevékenységeket figyel kiemelten a NAIH?

A magyar Adatvédelmi Hivatal (NAIH) eddigi gyakorlat alapján megállapítható, hogy az alábbi tevékenységeket folytató cégek kiemelt figyelmet kaptak az Adatvédelmi Hivataltól.  Ez várhatóan a jövőben sem fog változni:

  • kamerás megfigyelő rendszer
  • webáruház és online szolgáltatás nyújtás
  • biztosító cég adatkezelése
  • hírlevél küldése és e-mail adatbázis használata
  • közvetlen üzletszerzési célú adatkezelés
  • termékbemutatók adatkezelése
  • munkavállaló személyes adatainak kezelése
  • társkereső honlapok adatkezelése
  • adatbázis-kereskedelem
  • munkaerő-közvetítéssel kapcsolatos adatkezelés

A leggyakoribb adatkezelési hibák

Az Adatvédelmi Hivatal (NAIH) adatvédelmi ellenőrzései kapcsán az alábbiakat állapította meg leggyakrabban:

  • jogalap nélküli adatkezelés
  • előzetes tájékoztatási kötelezettség megszegése, az előzetes tájékoztatás hiánya vagy az előzetes tájékoztatás hiányossága,
  • célhoz kötött adatkezelés alapelvének megsértése

Az Adatvédelmi Hivatal (NAIH) adatvédelmi ellenőrzései kapcsán gyakran az alábbi hibákat is megállapította:

  • az adatkezelő vállalkozás adatkezelési szabályzataiban leírtak és a tényleges adatkezelési gyakorlat összhangjának hiánya,
  • az adatkezeléshez való hozzájárulást nem megfelelően kérte el az adatkezelő vállalkozás az érintettől,
  • nem volt tisztázott a munkahelyi vagy munkavállalói számítástechnikai eszközök magánhasználatának engedélyezése vagy tiltása
  • kiskorúak adatainak kezeléséhez való szülői hozzájárulás hiánya
  • adatkezelés lényeges körülményeiben beállt változások bejelentése
  • munkavállalók nem megfelelő tájékoztatása az adataik kezeléséről
  • tanulók személyes adatainak nyilvánosságra hozatala jogalap hiányában

A NAIH által kiszabott bírságok gyakorlata

(Az Infotv. alapján 2018. május 25-ig a maximális adatkezelési bírság összege 20.000.000,- Ft.)

  • A nagyobb összegű bírságokat azokban az esetekben szabta ki a NAIH, ahol egy vizsgált ügyön belül többfajta jogsértés is megvalósult (pl.: tájékoztatási kötelezettség megszegése és jogalap hiánya), valamint az adatkezelés köre szélesebb volt, illetve a kezelt adatok száma magas.
  • A két legnagyobb bírság 10 és 15 millió forintot is elért. De a pénzbírságok többsége 1 millió forint alattiak volt.
  • Az 1 millió forint alatti bírságokat jellemzően akkor szabták ki, amikor 1-1 kisebb jogsértés állt fenn, enyhítő körülmény volt, ha a jogellenes helyzetet még az eljárás alatt, minél rövidebb időn belül megszüntették.
  • Néhány esetben a hatóság (NAIH) nem szabott ki bírságot tekintettel arra, hogy az adatkezelő KKV-nak számított, és korábban nem állapítottak meg náluk jogsértést.

A kiszabható bírásogok a GDPR alapján

A GDPR alapján 2018. május 25-től sdatkezelési hiányosságokkal összefüggésben a maximális kiszabható bírság 20 000 000 euro, vagy a vállalkozások esetében az előző pénzügyi év teljes éves világpiaci forgalmának legfeljebb 4%-át kitevő összege azzal, hogy a kettő közül a magasabb összeget kell kiszabni.


Egységes büntetési gyakorlatot

Az Adatvédelmi Hivatal (NAIH, http://naih.hu) arra törekszik, hogy adatvédelmi hiányosságok vagy jogszabálysértések esetén egységes büntetési gyakorlatot folytasson.  Az új EU-s Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 2018. május 25-ét követő kötelező alkalmazása után az egységes büntetési elvet mind a magyar, mind a többi EU-s tagállam adatvédelmi hivatal követni fogja, mivel ezt az Európai Unió adatvédelmi szakbizottsága (az ún. 29-es Munkacsoport) által kiadott ajánlás is kötelezően előírja.

Ez azt jelenti, hogy ugyanolyan hibáért bármely EU-s tagállamban ugyanolyan mértékű szankciót vagy bírságot kell kiszabni.  Az azonban fontos, hogy egy hiba vagy hiányosság nem csak a hiba típusa kapcsán kerül összehasonlításra, hanem olyan egyéb körülmények alapján is, mint pl.:

  • a hibával érintettek száma,
  • az adatkezelő tudatos vagy nem tudatos magatartása,
  • incidens esetén a megtett kárenyhítési cselekmények típusa, gyorsasága,
  • az okozott kár hatása az érintettekre, stb.